Podle nejnovějších globálních průzkumů společnosti ManpowerGroup se technologičtí lídři i zaměstnavatelé po celém světě snaží vyrovnat s rychlými změnami, které přináší umělá inteligence.

„AI dnes prostupuje všemi oblastmi podnikání – ve výrobě se využívá pro prediktivní údržbu strojů, optimalizaci procesů nebo řízení dodavatelských řetězců. V HR automatizuje nábor, analyzuje životopisy, personalizuje školení a pomáhá s plánováním kapacit. V marketingu se stará o analýzu zákaznického chování, generování obsahu a cílení kampaní. V zákaznickém servisu nahradila tisíce operátorů inteligentními chatboty. Ve financích zajišťuje detekci podvodů, scoring klientů i řízení rizik. A v samotném IT je AI revolucí v revoluci – od psaní kódu přes testování až po správu systémů. Pomáhá programátorům generovat části kódu, zefektivňuje vývoj softwaru, optimalizuje infrastrukturu a díky autonomní správě sítě mění i roli administrátorů. AI není jen nástrojem, ale spolutvůrcem budoucnosti byznysu,“ říká Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka ManpowerGroup.

Umělá inteligence zároveň klade nové nároky na zaměstnance i jejich dovednosti. Přestože se obavy z masového nahrazování lidské práce AI zatím nepotvrzují, firmy i jednotlivci cítí tlak na adaptaci. Více než 80 % CIO a IT lídrů uvádí, že pozorují změny v náborových vzorcích v důsledku AI a technologického pokroku. Podle našeho průzkumu mezi 520 zaměstnavateli v ČR si kolem 70 procent z nich myslí, že do pěti let se díky automatizaci a AI promění řada pozic. Nejvíce se podle průzkumu promění pozice v oblastech jako je právě IT, produkce a výroba, logistika, obchod a marketing.

Kyberbezpečnost a AI: priority roku 2025

Podle studie ManpowerGroup CIO Outlook 2025: Key Priorities for Tech Leaders je kyberbezpečnost největší výzvou dnešních technologických lídrů. 41 % CIO uvádí, že právě bezpečnost je to, co je děsí nejvíce. Následují výzvy v oblasti AI (19 %) a optimalizace technologií (15 %). Více než tři čtvrtiny firem (77 %) plánují zvýšit své investice do kyberbezpečnosti.
Generativní AI se mezitím etablovala jako klíčový trend, ale s určitou dávkou obezřetnosti.
36 % technologických lídrů vnímá AI jako revoluční technologii, která však ještě potřebuje další vývoj, zatímco 33 % stále považuje její reálný přínos za nejasný. Jen 10 % CIO uvedlo, že mají AI plně integrovanou do celé organizace.

„V českém i globálním kontextu dnes vidíme, že AI není jen buzzword. Je to skutečný transformační faktor. Až 53 % zaměstnavatelů už používá AI nástroje při náboru a onboardingu, ale zároveň si třetina z nich uvědomuje, že AI nedokáže nahradit lidské dovednosti jako etické rozhodování, empatii nebo osobní přístup. Tyto ,power skills‘ se stávají novou konkurenční výhodou,” říká Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka ManpowerGroup Česká republika.

Firmy mají vysoká očekávání, ale samy nedostatečně školí svoje zaměstnance

Zatímco firmy od svých zaměstnanců očekávají technologickou gramotnost a schopnost efektivně pracovat s AI, realita ukazuje na mezery v přípravě. Z průzkumu společnosti ManpowerGroup vychází, že jen 28 % firem pravidelně školí své IT zaměstnance v nových technologiích. Zároveň roste význam tzv. AI literacy – schopnosti nejen AI používat, ale porozumět jejím limitům, rizikům i etickým aspektům. Zaměstnanci, kteří tuto dovednost zvládnou, mají podle dat ManpowerGroup výrazně lepší šanci na kariérní růst. V některých firmách je schopnost práce s AI zohledňována v hodnocení výkonu.

„Digitalizace trhu práce je nevyhnutelná. Co však ovlivnit můžeme, je způsob, jak se na ni připravíme. Naše data ukazují, že 87 % zaměstnanců věří ve svou schopnost zvládnout svou práci i v době rychlého technologického pokroku, ale zároveň jen 20 % firem je skutečně připraveno zajistit, aby AI systémy byly transparentní a bez předsudků. Právě tady vzniká prostor pro lidské vedení a důležitost HR, které propojuje technologie s lidmi,“ dodává Rezlerová.

Nový model spolupráce mezi člověkem a umělou inteligencí

Z dat vyplývá, že nejefektivnější přístup je kombinace automatizace rutinních úkolů s důrazem na lidské schopnosti v oblastech jako kreativita, strategické rozhodování nebo týmová spolupráce. Firmy, které přistupují k AI jako k doplňku, nikoli náhradě lidské práce, získávají konkurenční výhodu. Podle společnosti ManpowerGroup by měli zaměstnavatelé upravit pracovní role tak, aby využívaly AI efektivně a bezpečně, investovat do upskillingu a reskillingu a podporovat kulturu otevřenosti, spolupráce a kontinuálního vzdělávání.

Technologická revoluce vedená umělou inteligencí mění svět práce rychleji než kdy dříve. Firmy po celém světě se snaží najít rovnováhu mezi efektivitou, bezpečností a lidským rozměrem. Výzkumy ManpowerGroup potvrzují, že budoucnost práce nebude jen o nástrojích, ale především o schopnosti lidí spolupracovat s technologiemi. Úspěšné organizace budou ty, které investují do rozvoje dovedností svých zaměstnanců, přetvoří pracovní role a přijmou AI jako partnera, nikoli hrozbu. Zároveň bude klíčové nepodceňovat lidské faktory jako empatii, komunikaci a kritické myšlení, které AI nedokáže nahradit.
ManpowerGroup je připravena být strategickým partnerem firem, které chtějí v tomto novém světě obstát a být lídrem změn.

Dokumenty ke stažení

Tisková zpráva

CIO Outlook White Paper

Career in AI White Paper

Přihlaste se do našeho newsletteru.